Competition proposal for the new form of Zbraslav square
Podstatou návrhu je vrátit náměstí její pobytovou a společensko-kulturní hodnotu. V případě Zbraslavského náměstí to neznamená nic menšího, než upozadit osobní dopravu v klidu i v pohybu a upřednostnit chodce, cyklisty, kulturu a společenské dění. Důraz je kladen na prostupnost, estetickou a pobytovou hodnotu a příznivé mikroklima. Návštěvník není sevřen okolní frekventovanou dopravou a nestává se terčem v kruhovém objezdu. Vznikají dva živé partery a rozlehlý centrální prostor. Nedílnou součástí návrhu je i modrozelená infrastruktura pracující s otevřenou vodní hladinou, vsakovacími povrchy a záhony a stinnými kouty velko-korunných stromů.
Nosným prvkem je úprava a zklidnění centrální křižovatky, při zachování stávající dimenze osobní i autobusové dopravy. Centrální průsečná křižovatka je upravena na vidlicovou. Zachována je trasa historické cesty, která úhlopříčně protínala Zbraslavské náměstí odpradávna. Prostor je rozdělen do třech pobytových částí – centrální prostor náměstí a dva oživlé partery, které jsou v těsném kontaktu s fasádami s aktivním parterem.
Pozice centrálního prostranství je v průčelí pivovaru volena s ohledem na několik faktorů. Severozápadní roh náměstí je nejvyšším bodem prostoru. Chodec z místa přehlédne celé náměstí. Díky této poloze je oproti přilehlé křižovatce výš, nepadá na něj, je snazší ji přehlédnout nebo ignorovat. Navíc je z místa krásný výhled přes snížené hřebeny výhodní zástavby na svahy přírodní rezervace Šance. Zklidněním dopravy z ulice Bartoňova dochází ke spojení stávající komunitní plochy s parterem při západní straně náměstí. Podél zklidněné komunikace je navrženo paralelní i podélné stání, stání pro invalidy, sloupky dobíjecí stanice i stojany na kola. V rohu je také prostor dedikován podzemním kontejnerům na tříděný odpad s přilehlým místem pro nakládku. Parkování je od okolních pobytových ploch odděleno sloupky. Dále pokračuje prostor se stánky stíněný korunami mohutných jerlínů. Přes šest schodů či dva pobytové stupně (2 x 40 cm výšky) se dostáváme do hlavního komunitního prostoru s kavárnou. Plocha je dimenzována jako „taneční plac“, prostor pro sjezd starých veteránů, dráha pro projížďku Veteran bicykle club Zbraslav či večerní promítání kultovních filmů a dokumentů. V době jarmarků zde může probíhat čilý doprovodný program.
Severní pás za kavárnou je využit jako klidné zákoutí s posezením v záhonu trvalek. Plochu stíní tři koruny přesazené davídie. Z jižní strany je kavárna přistíněna ocelovou pergolou, kterou popíná vistárie. Celé před-kavárenské prostranství je z jihu lemováno malým vodním prvkem v podobě nízkých trysek. Dále na jih je otevřené prostranství věnované Památníku obětem První světové války. Pietnímu místu je věnován důstojný rozlehlý prostor, který uzavírá skupina třech mohutných jerlínů. Východní stranu centrálního prostoru náměstí lemují dvě řady Jerlínů, které svými korunami stíní prodejní stánky. Dále na západ se dostáváme do stinného prostoru s rozlehlou vodní plochou. Nádrž je v polovině přehrazena nízkou příčkou, která odděluje vodní plochu o plochy čistící – osázené vodními rostlinami. Vodní plocha je zásobována dešťovou vodou posbíranou za střech okolních domů. Pomocí žulových bloků je plně průchozí a přes tři pobytové stupně (3 x 40 cm) se dostaneme do stinného nároží, které obstojí i v největších vedrech. Pokud nechcete jít přes vodu můžete prvek obejít po chodníku podél zastávky, případně přejít pobytové stupně (3 x 40 cm), které dorovnávají výškové nerovnosti. Po celé délce pivovaru je navržen trvalkový vsakovací záhon, který se před východním nárožím (v nejnižším bodě) rozšiřuje. Přes ulici se dostáváme do východního parteru. Stávající mramorové schodiště s nosnou zdí je zachováno. Parter je pojat jako místo aktivního každodenního života. Obvod je lemován chodníkem a stromořadím. Střed je oživen dešťovými záhony trvalek, které doprovázejí stromy. Je zde i prostor pro řadu stánků. V době jarmarků tak oživne celé náměstí. Východní prostranství je ze severu lemováno přestupní autobusovou zastávkou a z jihu šikmým stáním s podzemními kontejnery na tříděný odpad. Parter při jižní straně náměstí je pojat obdobným způsobem, jen trvalkovým záhonům je dán větší prostor, nejsou zde stánky, a ve stávajícím místě je zachován Strom svobody z roku 2018.
Authors: Michal Rouha, Marie Delongova, Hana Svehlova, Magdalena Preckova
Landscape architect: Radka Matouskova
Traffic engineer: Jan Eibl
Visuals: TRQ
Location: Zbraslav, Prague, CZ